De statusdrijfveer

De statusdrijfveer is een menselijke eigenschap met veel gevolgen in de context van werk en organisaties. Onze behoefte om ons in onze groep te onderscheiden – hogerop te willen, een hogere status in te nemen – speelt een grote rol in ons gedrag. De drijfveer stimuleert ons tot het leveren van bijzondere prestaties. Ze is soms ook de oorzaak van ontspoord gedrag.

Naar mijn indruk worden de gevolgen van de statusdrijfveer voor samenwerking en communicatie in organisaties vaak onderschat. Hieronder een greep uit mijn publicaties over dit onderwerp.

Herken de macht

Macht: we doen of het niet bestaat in onze sociale relaties. We zijn immers van de vrijheid, gelijkheid, broederschap. Een illusie, de status drive is overal om ons heen te zien. Hoe je de macht herkent en wat hij met je doet.

Management Team, maart 2015

‘Winnen maakt je slimmer en brutaler’

‘Succes is de grootste invloed op de hersenen die er bestaat’, aldus de Schotse hersenonderzoeker Ian Robertson, auteur van het veelgeprezen boek Het winnaareffect. Een interview.

Management Team, november 2014

Demotie, niet voor losers

In onze competitieverslaafde maatschappij wordt demotie als afgang beschouwd. In 2014 gaf Marco van Basten het goede voorbeeld: hij verliet de race naar de top en ging doen wat hij leuk vond.

NRC Next, september 2014

Waarom onderknuppel zijn zo ongezond is

Hoe hoger op de maatschappelijke ladder, hoe gezonder. En met elk stapje naar beneden neemt de levensverwachting af. Machteloosheid geeft vaak stress en is net zo ongezond als roken.

Management Team, februari 2014