Co-creërend besturen

Zorginstelling TriviumMeulenbeltZorg wordt op een bijzondere manier bestuurd. Het beleid wordt samen met medewerkers, cliënten en vrijwilligers vastgesteld. “Mijn agenda”, zegt bestuursvoorzitter Fred Schrander, “wordt door de cliënten en medewerkers bepaald.”

De crux van ‘lean’

‘Lean’ of vanuit de klanten organiseren heeft veel voordelen. Maar als de managementelite ver van de dagelijks processen verwijderd blijft, komt het niet uit de verf. Bestuursvoorzitter Jaap van den Heuvel van het Rode Kruis Ziekenhuis in Beverwijk wil dicht bij zijn medewerkers staan.

De ondernemingsraad nieuwe stijl in wording 

Meer transparantie in organisaties verandert de positie van de medezeggenschap. Hoe daar in twee uiteenlopende organisaties op wordt geanticipeerd.

Hoe het bedrijfs-Facebook volwassen wordt

Bedrijven leren steeds beter hoe ze interne social media kunnen inzetten om een open cultuur te creëren. Twee cases.

Naar een open cultuur in de zorg

Toezichthouders verlangen meer openheid in de organisatie. Maar geven de nieuwe regels genoeg houvast?

Leren van de luchtvaart

Gesprek met Marck Haerkens die het crew resource management-programma uit de luchtvaart onder andere in het Radboudumc introduceerde.

‘Hoe hoger, hoe dommer’

Wat Gerrit Zalm deed om de cultuur bij ABN Amro te veranderen.

Op de hoogte blijven?